Χάρτης Διαδρομής

Χαρακτηριστικά Μονοπατιού «Πολύδροσος – Πηγές Αγίας Ελεούσας»

Μήκος μονοπατιού :  1,8km

Υψόμετρα :  Αρχή 378m

Μέση 336m

Τέλος 322m

Βλάστηση : Quercus coccifera (πουρνάρι), Paliurus spinachristi (παλιούρι), Cercis siliquastrum (κουτσουπιά)  Platanus orientalis (πλάτανος), Phlomis fruticosa (ασφάκα)

Βαθμός δυσκολίας : Εύκολο

Χαρακτηριστικά : Εύκολο μονοπάτι σε αγροτικό δρόμο με άσφαλτο.

Προτεινόμενη περίοδος : Όλο το χρόνο

Περιγραφή Διαδρομής

Το μονοπάτι αποτελεί τμήμα του μονοπατιού 22, το οποίο συνδέει την Πάρνηθα με τον Παρνασσό. Αφετηρία μας είναι η κεντρική πλατεία του χωριού σε υψόμετρο 378m περίπου.

Κατηφορίζουμε στη διασταύρωση έχοντας ΝΔ προσανατολισμό, και περπατάμε ανάμεσα στις όμορφες κατοικίες του οικισμού για περίπου 170m, όπου και συναντάμε μια πέτρινη βρύση και ο δρόμος χωρίζεται σε τρεις επιλογές. Ακολουθούμε τη διαδρομή με τη σήμανση του μονοπατιού 22 και με ελαφρά ΝΔ προσανατολισμό. Οι κατοικίες αρχίζουν και αραιώνουν, δίνοντας χώρο στις καλλιέργειες και τις αγροικίες. Σε περίπου 90m ο δρόμος χωρίζεται και πάλι. Επιλέγουμε τη διχάλα με ΝΔ προσανατολισμό ξανά, ακολουθώντας τη σήμανση του μονοπατιού 22. Η διαδρομή συνεχίζεται με τον ίδιο προσανατολισμό για περίπου 480m, όπου και συναντάμε το εποχικό ρέμα που ξεκινά από Α. Πολύδροσο και μπροστά μας ανοίγονται δυο επιλογές. Συνεχίζουμε στο μονοπάτι με έντονο Δ-ΝΔ προσανατολισμό για περίπου 270m, οπότε ο προσανατολισμός γίνεται απότομα Ν, ενώ σε 330m γίνεται ξανά ΝΔ και μετά από 320m μπορεί κανείς να στρίψει νότια για να επισκεφθεί την Αγία Ελεούσα,

το καλύτερα διατηρημένο παλαιοχριστιανικό μνημείο της Φωκίδας, που χρονολογείται τον 6ο αι. μ.Χ. Σε περίπτωση που δε στρίψουμε νότια για τον ναό, και συνεχίσουμε ευθεία, ο ήχος του νερού θα μας καλέσει να διασχίσουμε τα τελευταία 60m, μέχρι να συναντήσουμε τις πηγές της Αγίας Ελεούσας.

Χαρακτηριστικά Μονοπατιού «Πηγές Αγίας Ελεούσας – Κάρκαρος»

Μήκος μονοπατιού :  1,3km

Υψόμετρα :  Αρχή 322m

Μέση 389m

Τέλος 500m

Βλάστηση : Quercus coccifera (πουρνάρι), Paliurus spinachristi (παλιούρι), Platanus orientalis (πλάτανος), Phillyrea media(φυλίκι), Phlomis fruticosa (ασφάκα)

Βαθμός δυσκολίας : Δύσκολο

Χαρακτηριστικά : Μονοπάτι στην Ευμεσογειακή - Παραμεσογειακή Ζώνη Βλάστησης, με απότομες κλίσεις σε διάφορα σημεία του και απολαυστική θέα.

Προτεινόμενη περίοδος : Μάρτιο - Νοέμβριο

Περιγραφή Διαδρομής

Μέρος του μονοπατιού συνεχίζει στο Μονοπάτι 22, το οποίο συνδέει την Πάρνηθα με τον Παρνασσό. Αφού έχουμε φτάσει στις πηγές της Αγίας Ελεούσας, βλέπουμε πινακίδα που μας υποδεικνύει το μονοπάτι για τον Κάρκαρο.

Στο χώρο αυτό σώζονται θεμέλια και αρχιτεκτονικά μέλη (επιστύλια, τρίγλυφα, σπόνδυλοι κιόνων) από αρχαίο οικοδόμημα κρήνης και ένας επιβλητικός αναλημματικός τοίχος, που στήριζε ναό αφιερωμένο στον Κηφισό ποταμό.

Τα λατρευτικά αυτά οικοδομήματα αντικαταστάθηκαν κατά τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους από τις εκκλησίες του Αγίου Χριστοφόρου και της Αγίας Ελεούσας, για την κατασκευή των οποίων χρησιμοποιήθηκε άφθονο αρχαίο οικοδομικό υλικό (odysseus.culture.gr). Το μονοπάτι στην αρχή έχει Δ-ΒΔ προσανατολισμό για περίπου 150μ., ανάμεσα από πυκνή θαμνώδη βλάστηση (πουρνάρι) και γαιώδες έδαφος. Μετά 500 μ. συνεχίζουμε με ΝΔ προσανατολισμό, η διαδρομή είναι πιο ανηφορική και το έδαφος πετρώδες ενώ η βλάστηση γίνεται δενδρώδης.

Ανηφορίζοντας κερδίζουμε ύψος με τους ελιγμούς ανάμεσα από πουρνάρια και μικρά διάκενα που χαρίζουν όμορφη θέα. Η σήμανση του μονοπατιού είναι καλή (άσπρο πλαίσιο - κόκκινος ρόμβος) ενώ ταυτίζεται και με το Εθνικό μονοπάτι 22.

Μετά από τριάντα λεπτά περίπου, φτάνουμε σε βραχώδες πλάτωμα όπου υπάρχει διασταύρωση,

αριστερά οδηγεί προς τον Κάρκαρο και τη θέση “Παληός” ενώ ευθεία συνεχίζει το μονοπάτι 22 που καταλήγει στην Επτάλοφο, η θέα σε αυτό σημείο είναι εκπληκτική με το εντυπωσιακό πύργο του Κάστρου της Λιλαίας (4ου αι. π.Χ.) στα δυτικά και το κάμπο του Βοιωτικό Κηφισού πίσω μας.

Ακολουθώντας την πινακίδα με κατεύθυνση ανατολικά

προσπερνάμε παλιά μαντριά και συνεχίζουμε ανηφορίζοντας ανάμεσα σε πουρνάρια

μέχρι να φτάσουμε στην κορυφή του λόφου σε πλάτωμα. Με ΝΑ προσανατολισμό ανάμεσα στην πυκνή θαμνώδη βλάστηση μετά από λίγα μέτρα φτάνουμε στην είσοδο του Κάρκαρου.

Εναλλακτικά μπορούμε φτάσουμε προς τη θέση “Παληός”, βρισκόμενοι στο πλάτωμα  κινούμαστε βόρεια όπου μετά από 200 μ. περίπου φτάνουμε σε βραχώδες ύψωμα, η θεά από το σημείο είναι επιβλητική.